Brouwers Reklame ‘in the spotlights’

‘Doe jij ook social media?’ is een vraag die ik vaak krijg. Enkele jaren geleden heb ik een hele interessante en leerzame cursus Digital Marketing gevolgd aan het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), wat werd afgrond met een officieel examen. Tijdens deze cursus kwamen alle aspecten van online marketing voorbij; van SEA, SEO, social media tot aan Google Analytics. Toen al merkte ik dat mijn hart sneller ging kloppen van de kansen die online marketing biedt. Sindsdien ben ik me verder gaan verdiepen in Search Engine Optimization (SEO) en social media. Mijn kennis heb ik mogen toepassen in verschillende contentprojecten, waarbij ik de online content heb verzorgd voor bijvoorbeeld de website en de social media van klanten.

Contentproject Brouwers Reklame 
Afgelopen half jaar heb ik onder andere een heel gaaf project mogen doen voor Brouwers Reklame, een lichtreclamebedrijf in Son. Al 20 jaar ontwerpt, produceert en installeert Brouwers Reklame unieke lichtreclame waardoor klanten letterlijk ‘in the spotlights’ worden gezet. Denk hierbij aan ledproducties, signing, belettering en neonreclame. Voor het laatste heeft Brouwers Reklame een eigen ‘tak’; Neon, het moderne ambacht, waarmee het bedrijf deze oude discipline letterlijk nieuw licht inblaast. Eind vorig jaar kreeg ik van oprichter en eigenaar Jurgen Brouwers de vraag of ik hem kon helpen bij het beheer van de social media van het bedrijf. Hij wilde Brouwers Reklame graag zelf meer ‘in the spotlights’ zetten door de eigen online zichtbaarheid te vergroten met de inzet van social media. Aan MODANA communicatie de eer om dit in te vullen en te begeleiden.

Van brainstorm tot plan(ning)
Om het bedrijf beter te leren kennen en de juiste informatie boven water te krijgen, zijn we het project gestart met een creatieve brainstorm. De verkregen input heb ik vervolgens uitgewerkt in een socialmediaplan. Hierin heb ik onder andere de missie, visie, kernwaarden en het onderscheidend vermogen van Brouwers Reklame uitgewerkt en de doelen voor de toekomst, zoals het vergroten van de zichtbaarheid en de naamsbekendheid van het bedrijf, bepaald. Ook hebben we hierin enkele strategische keuzes gemaakt (twee aparte accounts voor Brouwers Reklame en Neon, het moderne ambacht versus één gezamenlijk account bijvoorbeeld), de online kanalen bepaald en de focus per kanaal vastgelegd. Het content gedeelte werd verder uitgewerkt in een contentplanning. Dit is een overzicht met de te plaatsen content per week en per kanaal. De content is daarbij ingedeeld in verschillende categorieën, die helpen om per week passende content te verzamelen en te delen. Persoonlijk vind ik dat zo’n overzicht altijd veel houvast geeft, hoewel het wel belangrijk blijft om ruimte te houden om in te springen op actuele ontwikkelingen en verbeteringen gaandeweg het traject. 🙂

Meer zichtbaarheid en bekendheid
In de vijf daaropvolgende maanden heb ik het beheer van de social media op me mogen nemen. Hiervoor maakte ik een Instagramaccount aan en optimaliseerde ik de bestaande Facebook- en LinkedIn-pagina. Iedere week zorgde ik ervoor dat er berichten werden gemaakt (aangepast per kanaal), ingepland en gedeeld. Deze berichten hadden allemaal eenzelfde look & feel, waardoor de social media een eigen uitstraling en herkenbaarheid kregen. Brouwers Reklame werkt voor heel veel gave klanten door het hele land, dus het was altijd een feestje om de content te mogen maken en de kennis, vakmanschap en passie van het bedrijf in beeld te brengen. Stapsgewijs werkten we hierdoor aan meer zichtbaarheid en bekendheid, waarbij er ook meer interactie ontstond met de doelgroep. Leuk gevolg van het project is dat ik ook verschillende andere contentgerelateerde taken mocht oppakken, zoals het schrijven van een vacaturetekst, een elevator pitch en een presentatie in een ondernemersmagazine.
Het half jaar is nu voorbij, maar ik heb door het project een hele prettige klant en veel ervaring mogen toevoegen aan mijn portfolio. Ik kijk met heel veel plezier terug op het project zie ernaar uit om Brouwers Reklame in de toekomst te mogen blijven ondersteunen bij contentgerelateerde taken. 🙂

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *